Skip til primært indhold

Forberedelse til mødet med sagsbehandler og Jobcenter

Du kan hjælpe samarbejdet ved at være godt forberedt.

Skrevet af: Socialrådgiver Jytte Andersen

De fleste vil gerne bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet. For at det kan lade sig gøre, er det vigtigt, at få et godt samarbejde med bl.a. sagsbehandler og jobcenterkonsulent. Det kan du være med til at skabe ved at være godt forberedt.

Det er kommunen, der står for alle arbejdsmarkedsordninger, fx. sygedagpengelovens §56-aftaler, hjælpemidler på arbejdspladsen, personlig assistance i jobbet og bevilling af fleksjob. Derfor er det også vigtigt at forberede sig til mødet med ”systemet”. Systemet møder du i praksis i form af fx. en sagsbehandler og jobkonsulent.

Desværre er det ikke altid, at sagsbehandlerne kender til den sygdom, du har. Derfor har du en opgave med at hjælpe dem til at forstå, hvordan det er med lige netop dig og din sygdom og dine begrænsninger.

Det kan du gøre:

Forberedelse inden samtalen i Jobcenteret:

Skriv dine spørgsmål ned inden mødet. Begynd med dét, der er vigtigst for dig, så du sikrer dig at få svar på dét, der ligger dig mest på sinde. Skriv stikord om:

  • Hvad der forværrer dine smerter
  • Hvad der lindrer dine smerter
  • Ledsagesymptomer til smerterne: Er der fx. træthed, koncentrations- og hukommelsesbesvær. Hvis du udtrættes hurtigt, når du laver noget, har det betydning for din arbejdsevne og for, hvordan du klarer din dagligdag.

Beskriv, hvad der giver dig problemer i arbejdet:

  • Findes der hjælp, som kan lette problemerne?
  • Har du selv ideer til, hvordan de kan løses?
  • Meld gerne ud om dine tanker og forventninger i samtalen.

Tag én med til mødet, så er I to til at høre, hvad der bliver sagt, og du har en at drøfte det med bagefter. Lav måske forberedelsen til samtalen sammen. Personen kan være

  • Din partner eller en anden pårørende.
  • En socialrådgiver fra din fagforening.
  • Eller en anden person der har faglig viden om din situation.
     

Samtalen med sagsbehandler:

En god begyndelse på samtalen er at afstemme forventningerne til samtalen:

  • Hvad er sagsbehandlers mål med samtalen?
  • Hvad er dine forventninger til samtalen? – Tag fat i dine spørgsmål.
  • Brug noterne fra din forberedelse til at fortælle dét, der er vigtigt.

Afrund samtalen med hvad næste skridt bliver.

  • Hvilke aftaler ligger der nu om opfølgning.
  • Hvem skal kontakte hvem?
  • Kan eller skal du selv gøre noget for, at din sag kan komme videre?
  • Hvad gør din sagsbehandler?

Få overblik over arbejdsmarkedslovgivningen HER

  Det ved smerteeksperterne

  • Det kan være svært at koncentrere sig og huske i en presset situation, derfor er det vigtigt at forberede sig.
  • Det kan være overvældende at blive præsenteret for alle de nye regler og krav der er i forbindelse med kontakt til et jobcenter.
  • Psykisk bliver vi meget påvirkede af at være uden kontrol over vores situation. Forberedelse styrker vores oplevelse af kontrol og dermed vores overblik.
     

?¿ Spørgsmål og svar

Principielt er din bisidder med som din støtte og kan ikke tage ordet i samtalen. Lidt lige som ”en flue på væggen”. En bisidder kan hjælpe dig med at stille relevante spørgsmål, eller hjælpe dig med at huske, hvad du vil fortælle. Efter samtalen kan din bisidder hjælpe dig med at få klarhed over, hvad der blev sagt og besluttet.
Men spørg evt. fra start af mødet, om det er OK, at din pårørende tager ordet, hvis der er forhold, som du har svært ved at fortælle. Som regel bliver der taget godt imod dette, og samtalen foregår ligesom en dialog.

APPFWU01V